Лабораторна робота №2
Северін Вікторія, 1МФА
Тема: Проектна
організація навчального процесу з використанням інформаційних технологій.
Мета: вивчити принципи,
цілі, етапи роботи над проектом, вимоги до освітніх телекомунікаційних
проектів.
Творчі завдання
Завдання 1.
Назва проекту – «Поема континентів».
Завдання проекту - розвиток мовних і речових
вмінь та навиків володіння іноземною мовою за допомогою організації
міжкультурного спілкування, а також покращити словниковий запас та вимову.
Зміст проекту: учні 10-х класів з різних
континентів (по одному класу з континенту) об’єднуються в бажанні творити.
Даний проект спільного написання “Поема континентів”, яка кілька
разів обходить земну кулю від класу до класу, і діти додають до такої
електронної поеми по куплету (4 рядки).
Результат проекту – поема, відеофільм, де учні
різних країн світу читають створену ними поему та рекламний відеоролик на YouTube та у соціальних мережах.
На мою думку, даний проект цікавий,
практично-орієнтований та дозволяє не тільки передавати учням суму знань, а
також навчити придбати ці знання самостійно за допомогою можливостей глобальної
комп’ютерної мережі Internet; вміти користуватися отриманими
знаннями для розв’язування нових пізнавальних і практичних завдань.
Завдання 2.
Проект направлений на опанування мовним
матеріалом, формування певних мовних навиків і вмінь. Таким чином, виконання
проекту передбачає вивчення мовних особливостей; вивчення мовних реалій (ідіом,
неологізмів, поговірок); вивчення етимології слів та, звісно, творчість.
Тип проекту:
- за домінуючою у проекті діяльністю:
літературно-творчий;
- за
предметно-змістовою сферою знань: міжпредметний проект (мова, література,
інформатика і т.д);
- за
характером координації проекту: опосередкований (через електронну пошту);
- за
характером контактів - серед учасників різних країн світу;
- за
кількістю учасників проекту - груповий;
- за
тривалістю виконання проекту: довгої тривалості.
Завдання 3.
План проекту:
І. Передпроект.
-
визначення теми проекту;
-
визначення мети проекту;
ІІ. Етап планування.
-
визначення структури
проекту, складання приблизного плану роботи;
-
пошук учасників проекту (зв’язок з вчителями та класами), обговорення деталей;
-
планування
рекламного плану, де саме і як саме ми оприлюднимо результати проекту;
-
пошук
відео-операторів та монтажера;
ІІІ. Аналітичний етап.
-
визначення
теми поеми;
-
створення власної системи передачі (обмін електронними поштами);
-
групова робота;
-
регулярні зустрічі, під час яких учні обговорюють проміжні
результати. Викладач виступає консультантом з мови, коментує виконану
студентську роботу, виправляє помилки;
-
створення
відеонарізки з підготовки проекту;
ІV. Презентація одержаних результатів.
-
підготовка (монтаж)
презентації проекту - відеофільм, де учні різних країн світу зачитують свою
поему;
-
демонстрація результатів
проекту у YouTube та соціальних мережах;
V. Узагальнення.
-
колективне обговорення
проекту.
1. У чому полягає
перспективність використання проектної технології в навчанні студентів ВНЗ?
Проектна діяльність є особливою формою
навчально-пізнавальної активності студентів, психологічний сенс якої полягає в
забезпеченні єдності та наступності різних боків процесу навчання, що дозволяє
розглядати її як значущий засіб розвитку особистості. Метод проектів за своєю
дидактичною суттю спрямований на формування здібностей, маючи які, студент стає
більш пристосованим до життя, вміє адаптуватися до умов, що змінюються,
орієнтується в різноманітних ситуаціях, працює в різних колективах, тому що
проектна діяльність є культурною формою діяльності, в якій можливе формування
здатності до здійснення відповідального вибору.
Проектна діяльність дозволяє вивчати матеріал, що виходить
за межі навчальної програми, використовувати інформацію як із традиційних
джерел (книг, словників, енциклопедій), так і з мережі Інтернет. Студенти
навчаються працювати в мережі, здійснювати пошук інформації, використовувати
різноманітні пошукові системи. В процесі роботи над проектом відбувається не
тільки накопичення знань, а й творче їх осмислення.
2. Чи можна
ототожнювати поняття «проект» і «проектна діяльність», «метод проекту»?
Відповідь обґрунтувати.
Метод проектів – це дидактична категорія, що визначає
систему прийомів і способів оволодіння певними практичними або теоретичними
знаннями, тією або іншою діяльністю.
Практична діяльність – конструктивна і продуктивна
діяльність особистості, що спрямована на розв’язання життєво значущої проблеми,
досягнення прикінцевого результату в процесі цілепокладання, планування і
здійснення проекту.
Проектно-дослідна діяльність – діяльність з
проектування власного дослідження, що припускає виділення цілей і завдань,
виділення принципів відбору методик, планування перебігу дослідження,
визначення очікуваних результатів, оцінка реалізації дослідження, визначення
необхідних ресурсів та організаційною рамкою дослідження.
Тому дані поняття не є тотожними.
3. Чим
відрізняється проектна діяльність від навчально-дослідницької діяльності?
Проектна діяльність відрізняється низкою ознак від навчально-дослідницької
діяльності.
По-перше, на відміну від останньої, метод проектів націлений
на всебічне і систематичне дослідження проблеми, розробку конкретного варіанту
(моделі) освітнього продукту.
По-друге, для навчально-дослідницької діяльності головним
підсумком
є досягнення істини, тоді, як робота над проектом припускає
одержання, передусім, практичного результату.
Крім того, проект, будучи результатом колективних зусиль
виконавців,
на завершальному етапі діяльності припускає рефлексію
спільної роботи, аналіз повноти, глибини, інформаційного забезпечення, творчого
вкладу кожного.
Навчально-дослідницька діяльність індивідуальна за своєю
суттю і
націлена на те, щоб одержувати нові знання, а мету
проектування внести у межі виключно дослідження, навчаючи додатково
конструюванню, моделюванню та ін. Таке навчання має здійснюватися як на
матеріалі наявних навчальних предметів, так і в спеціально організованому
навчальному середовищі.
4. Схарактеризуйте
етапи виконання проекту.
Передпроект – це обмін знаннями з теми, інтересами,
висловлювання побажань, питань; обговорення ідей; перерахування можливих тем
проекту; формулювання теми проекту для групи; формулювання тем для роботи
підгруп.
Основна мета етапу планування – одержання загального
уявлення про майбутній напрям дослідницької роботи.
Планування роботи над проектом: визначення часових рамок, що
обмежують етапи роботи; обговорення варіантів оформлення звітності про виконану
роботу; формулювання найбільш актуальних проблем, здатних вплинути на процес проектування.
Під час планування педагог лише зрідка вносить корективи в дискусію з
планування проектної діяльності. Дуже важливо максимально надати ініціативу
студентам, залишивши собі роль консультанта і помічника. Саме на цьому етапі
визначаються основні проблеми, що відносяться до проведення дослідження: Як
працювати з друкованими та електронними джерелами? Як правильно оформляти
текст? Як знаходити, структурувати інформацію з Інтернет? Як створити
електронну публікацію, презентацію? Як проводити анкетування і тестування?
Аналітичний етап: дослідницька робота студентів і самостійне
одержання нових знань; уточнення висунутої мети і завдань; пошук і збирання
інформації через власні знання і досвід; обмін інформацією з іншими особами
(студентами, викладачами, батьками, запрошеними консультантами і т. ін.);
вивчення спеціальної літератури, залучення матеріалів засобів масової
інформації, Інтернет. Необхідно зазначити, що основним завданням аналітичного
етапу є самостійне проведення студентами дослідження, вивчення і аналіз
інформації.
Дуже важливими заходами аналітичного етапу є заняття,
пов’язані з ознайомленням із спеціальними способами роботи, що вивчаються з
алгоритмами, з інформацією, проведення анкетування, соціологічного опитування,
пошук літератури і роботи з нею, пошук інформації в Інтернет.
На етапі підведення підсумків виконаної роботи представники
кожної з підгруп звітують про проведення досліджень, розповідають про те, в
якому стані находиться робота над текстом проекту. Іншим, не менш важливим
завданням, що обговорюють учасники, є підготовка до презентації.
Етап узагальнення: систематизація, структурування одержаної
інформації, інтеграція одержаних знань; побудова загальної логічної схеми для
підведення підсумків (у вигляді рефератів, доповідей, конференцій,
відеофільмів, спектаклів, стінгазет, журналів, презентацій в Інтернеті і т.
ін.)
Презентація одержаних результатів: осмислення одержаних
даних і способів досягнення результату, обмін інформацією, а також накопичення
досвіду в групі; обговорення і спільна презентація учасниками результатів
роботи над проектом; спільна презентація результатів на різних конкурсах
проектів, а також спільні публікації.
5. Схарактеризуйте
телекомунікаційний проект.
Телекомунікаційний навчальний проект – це спільна
навчально-пізнавальна, творча або ігрова діяльність учнів-партнерів,
організована на основі комп’ютерної телекомунікації, яка має спільну мету,
узгоджені методи, способи діяльності спрямовані на досягнення спільного
результату.
Телекомунікаційні проекти надають можливість не тільки
передавати учням суму тих чи інших знань, але й вчити набувати цих знань
самостійно за допомогою величезних можливостей глобальної комп’ютерної мережі
Internet, вміти користуватися набутими знаннями для розв’язання нових
пізнавальних і практичних задач, допомагати знайомитися з іншими культурами,
виховувати відчуття приналежності до єдиної світової спільноти.
Вимоги до освітніх телекомунікаційних проектів:
- формування
глобальної в дослідницькому і творчому аспекті проблеми, яка вимагає для її
розв’язання інтегрованого знання, творчого пошуку;
- практична, теоретична,
пізнавальна значимість передбачуваних результатів;
- самостійна
(індивідуальна, парна, групова) діяльність студентів;
- структурування
змістової частини проекту (з визначеними результатами окремих етапів);
- використання
дослідницьких методів, що передбачає певну послідовність дій: обговорення
способів оформлення кінцевих результатів, збирання, систематизація й аналіз
одержаних даних, підведення підсумків, оформлення результатів, їх
представлення, висновки, формулювання нових проблем дослідження.
6. У чому полягає
міжпредметний характер телекомунікаційного проекту?
Важливою рисою телекомунікаційного проекту є його
міжпредметний характер, оскільки розв’язання проблеми, яка закладена в
будь-якому проекті, завжди потребує інтегрованих знань.
Використання телекомунікацій дозволяє залучити до розробки
та наукового керівництва дослідницькими проектами, консультування учасників –
фахівців відповідної галузі.
7. Які вимоги
висуваються до освітніх телекомунікаційних проектів?
Вимоги до освітніх телекомунікаційних проектів:
- формування
глобальної в дослідницькому і творчому аспекті проблеми, яка вимагає для її
розв’язання інтегрованого знання, творчого пошуку;
- практична,
теоретична, пізнавальна значимість передбачуваних результатів;
- самостійна
(індивідуальна, парна, групова) діяльність студентів;
- структурування
змістової частини проекту (з визначеними результатами окремих етапів);
- використання
дослідницьких методів, що передбачає певну послідовність дій: обговорення
способів оформлення кінцевих результатів, збирання, систематизація й аналіз
одержаних даних, підведення підсумків, оформлення результатів, їх
представлення, висновки, формулювання нових проблем дослідження.
8. Які типи
проектів використовуються в навчальному процесі?
Типи проектів:
- за домінуючою у проекті
діяльністю: прикладний (практично-орієнтований),
ознайомлювально-орієнтовний (інформаційний) дослідницький, пошуковий, творчий,
рольовий;
- за предметно-змістовою сферою
знань: монопроект (у рамках однієї галузі знань), міжпредметний
проект;
- за характером координації
проекту: безпосередній, опосередкований;
- за характером контактів (серед учасників одного
навчального закладу, групи, міста, країни, різних країн світу);
- за кількістю учасників
проекту: особистісні, парні, групові;
- за тривалістю виконання
проекту: короткострокові, середньої тривалості, довгострокові.
9. Які функції
викладача в проектній діяльності?
Під час роботи над проектом викладач виконує такі функції:
-
сприяє
студентам у пошуку джерел, здатних допомогти їм у роботі над проектом
-
сам
виступає джерелом інформації
-
підтримує
і стимулює студентів
-
допомагає
їм оволодіти новими інформаційними технологіями
-
прищеплює
студентам інформаційну культуру
-
координує
процес створення проекту
-
підтримує
зворотний зв’язок з метою просування студентів у роботі над проектом.
10. У чому полягають переваги проектної організації
навчального процесу з вивчення вашої дисципліни за проектною технологією з
використанням ІКТ?
Навчальний процес вбудовується в логіку діяльності, що має
особистісну значущість для студента й підвищує його мотивацію
(особистісно-орієнтований підхід до навчання);
• комплексний підхід до розробки навчальних проектів
сприяє збалансованому фізичному й розумовому розвитку студента (розвивальне
навчання);
• глибоке, осмислене засвоєння базових знань забезпечується
завдяки їх універсальному використанню в різних ситуаціях, передбачених роботою
над проектом (фундаменталізація навчання);
проект сприяє розвитку творчого потенціалу
студентів (гуманізація навчання);
• залучення до роботи над проектами студентів із
недостатнім рівнем знань позитивно впливає на їх розвиток і ставлення до
навчання (мотивація навчання).
11. Яким чином відбираються студенти в малі групи
для роботи в проекті?
Студенти відбираються в малі групи для роботи в проекті
таким чином, щоб у кожній з груп були такі студенти, які могли б виконувати 1 з
ролей: спікера (лідера), секретаря, посередника, доповідача.
Існує багато способів формування груп :
- заздалегідь
скласти списки груп;
- попросити
учасників порахуватись на перший – другий і т.д.
- сформувати
групи в залежності від рівня навчальних досягнень студентів;
- сформувати
групи за бажанням учасників;
- визначити
капітанів, які самостійно набирають собі групи.
12. У чому полягає практична спрямованість
використання методу проектів у вивченні вашої дисципліни ?
Метод проектів на уроках німецької мови:
• Дозволяє
встановлювати інтеграційні зв'язки іноземної мови з іншими освітніми областями
(історія, інформатика, мистецтво), що забезпечує цілісність, істинність знань.
• Надає
можливість багатофункціональної підготовки учнів в нових соціально-економічних
умовах.
• Забезпечує
активізацію процесу навчання на основі мотивації діяльності, поетапної
організації праці, аналізу ходу практичних робіт, їх діагностики і методу
виправлення недоліків, експертної оцінки виконаної роботи.
• Забезпечує
формування соціально значущих якостей особи.
• Сприяє
реалізації диференційованого і індивідуального підходу в навчанні.
13. Який алгоритм виконання проекту, навести
зміст кожного етапу?
На підставі своїх відповідей вони складають план навчального
проекту за такою схемою: назва проекту, проблема проекту (чому це важливо для
мене особисто?), мета проекту (навіщо ми робимо проект?), завдання проекту (що
для цього ми робимо?), терміни виконання проекту, розклад консультацій,
відомості про керівника проекту, запланований результат, форма презентації,
список учасників проекту.
Немає коментарів:
Дописати коментар